Overlast melden

Bent u huurder bij Wierden en Borgen?

Gerelateerde vragen

Mijn tegelpad is verzakt, herstellen jullie dit?

Algemeen

Wierden en Borgen is verantwoordelijk voor het pad van de voor- en achterdeur naar de stoep/brandgang en het terras (6 tegels van 30x30 cm breed) Overige bestrating is voor de huurder zelf.

Meer over dit onderwerp

Wat wordt bedoeld met buurtbemiddeling?

Algemeen

Heeft u last van geluidsoverlast, parkeeroverlast, rommel op straat, harde muziek, intimidatie, stankoverlast, geschreeuw en ruzies of huisdierenoverlast, dan kunt u buurtmiddeling inschakelen als u bereid bent om met uw buren te praten over mogelijke oplossingen.

De coördinator van buurtbemiddeling kijkt samen met u of buurtbemiddeling ingezet kan worden. Er volgt een gesprek over uw klacht bij u thuis. Daarna worden buurtbemiddelaars ingeschakeld. Deze getrainde vrijwilligers luisteren naar het verhaal van beide partijen. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. De buurtbemiddelaars begeleiden ruziënde partijen naar een gezamenlijke oplossing voor hun conflict. Daarbij gaan ze ervan uit dat zelf oplossingen bedenken beter is dan dat een andere partij een oplossing oplegt. Zo is de kans kleiner dat een probleem zich herhaalt. Uiteraard hebben de bemiddelaars een geheimhoudingsplicht.

Buurtbemiddeling is gratis, onafhankelijk en onpartijdig. De deelname is vrijwillig.

Wilt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling? Hieronder vindt u de contactgegevens:

  • ·         Stad Groningen Werkpro: 06 412 986 77 of mailen naar: info@buurtbemiddelinggroningen.nl

    ·         Gemeente Het Hoge land: (0595) 745 090 of mailen naar k.spijk@mensenwerkhogeland.nl

    ·         Gemeente Eemsdelta: 0596 – 745 024 of mailen naar info@cadanzwelzijn.nl

Meer over dit onderwerp

Ik ervaar overlast van mijn buren/buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Algemeen

Vul samen met bewoner de SSS overlast melden in. Bewoner kan ook via Mijn W&B zelf een melding indienen via de SSS overlast melden.   

Wilt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling? Hieronder vindt u de contactgegevens:

·         Stad Groningen Werkpro: 06 412 986 77 of mailen naar: info@buurtbemiddelinggroningen.nl

·         Gemeente Het Hoge land: (0595) 745 090 of mailen naar: k.spijk@mensenwerkhogeland.nl

·         Gemeente Eemsdelta: 0596 – 745 024 of mailen naar info@cadanzwelzijn.nl

Meer over dit onderwerp

Ik maak mij zorgen over de buren, hun woning is ernstig vervuild. Wat kan ik doen?

Algemeen

Vul samen met bewoner de SSS overlast melden in. Bewoner kan ook via Mijn W&B zelf een melding indienen via de SSS overlast melden.  

Meer over dit onderwerp

Ik vermoed dat er in de buurt een hennepkwekerij zit. Wat moet ik doen?

Algemeen

Vul samen met bewoner de SSS overlast melden in. Bewoner kan ook via Mijn W&B zelf een melding indienen via de SSS overlast melden. 

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een koopwoning maar ik ervaar overlast van een huurder van jullie. Wat kan ik doen?

Algemeen

1. Overlast is erg vervelend. Probeer altijd eerst om zelf een oplossing te vinden voor de overlast. Soms weten de buren namelijk niet dat ze overlast veroorzaken. Ga in gesprek en probeer duidelijk uit te leggen waarom u overlast heeft.

 2. Levert dit gesprek niets op en blijft de overlast aanhouden? Of voelt u zich onveilig of onprettig? Dan kunt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling. Als er strafbare feiten worden gepleegd kunt u rechtstreeks de politie inschakelen.

 Wilt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling? Hieronder vindt u de contactgegevens:

·        Stad Groningen Werkpro: 06 412 986 77 of mailen naar: info@buurtbemiddelinggroningen.nl

·         Gemeente Het Hoge land: (0595) 745 090 of mailen naar k.spijk@mensenwerkhogeland.nl

·         Gemeente Eemsdelta: 0596 – 745 024 of mailen naar info@cadanzwelzijn.nl

 Buurtbemiddeling is gratis, onafhankelijk en onpartijdig. De deelname is vrijwillig.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een straat met huurders en kopers. Ik ervaar overlast van een koper. Wat kan ik doen?

Algemeen

Wij kunnen hierin niet bemiddelen. In sommige gemeenten kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Ook kunt u overlast melden bij de politie of de gemeente.

 Wilt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling? Hieronder vindt u de contactgegevens:

·        Stad Groningen Werkpro: 06 412 986 77 of mailen naar: info@buurtbemiddelinggroningen.nl

·         Gemeente Het Hogeland: (0595) 745 090 of mailen naar       k.spijk@mensenwerkhogeland.nl Deze gemeente heeft ook een flyer over buurtbemiddeling: Flyer Buurtbemiddeling

·         Gemeente Eemsdelta: 0596 – 745 024 of mailen naar  info@cadanzwelzijn.nl

Meer over dit onderwerp

Treden jullie op bij een burenruzie?

Algemeen

Woningcorporaties zijn niet verplicht op te treden bij burenruzies. Probeer ruzies in eerste instantie zelf op te lossen. Komt u er samen niet uit of loopt het uit de hand? Dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen.

 Wilt u zich aanmelden voor buurtbemiddeling? Hieronder vindt u de contactgegevens:

 ·        Stad Groningen Werkpro: 06 412 986 77 of mailen naar: info@buurtbemiddelinggroningen.nl

·         Gemeente Het Hoge land: (0595) 745 090 of mailen naar k.spijk@mensenwerkhogeland.nl

·         Gemeente Eemsdelta: 0596 – 745 024 of mailen naar  info@cadanzwelzijn.nl

Buurtbemiddeling is gratis, onafhankelijk en onpartijdig. De deelname is vrijwillig. Gemeente Het Hogeland heeft hiervan een flyer: Flyer Buurtbemiddeling

Meer over dit onderwerp

Wanneer beginnen jullie een rechtszaak bij overlast?

Algemeen

Wij starten een gerechtelijke procedure wanneer de overlast ondraaglijk of onaanvaardbaar zijn. In het uiterste geval vragen wij de rechter om de woning te mogen ontruimen. De huurder wordt dan dakloos. Een rechter wijst een ontruiming dan ook niet zo maar toe. Er moet dus echt veel aan de hand zijn. Daarom zijn er meerdere schriftelijke overlastmeldingen nodig gedurende een langere periode, die wij aan de rechter kunnen voorleggen. Ook moet er voldoende bewijs van de overlast zijn.

Meer over dit onderwerp

Wat doen jullie na een overlastmelding?

Algemeen

U ontvangt binnen 2 werkdagen van ons een bevestiging van uw melding . Als we meer willen weten, bellen wij u. Wij onderzoeken uw melding. Als het nodig is kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren. Daarna nemen wij over de uitkomst van ons onderzoek contact met u op . Lees meer in de folder overlast.

Meer over dit onderwerp

Wat gebeurt er als jullie hennepkweek bij een huurder thuis ontdekken?

Algemeen

Als wij hennepkweek ontdekken, vragen wij de huurder het huurcontract op te zeggen. Doet de bewoner dit niet? Dan vragen wij om beëindiging van de huurovereenkomst bij de rechter. De rechter wijst dit vrijwel altijd toe. De kosten voor de rechtszaak en de schade aan de woning zijn voor rekening van de huurder. Hierna komt de huurder 5 jaar lang niet in aanmerking voor een andere woning bij Wierden en Borgen.

Meer over dit onderwerp

Ervaart u overlast veroorzaakt door uw buren? Bent u benieuwd wat u (juridisch) kunt doen tegen deze overlast?

Algemeen

Overlastadvies.nl geeft een gratis juridisch advies, afgestemd op uw situatie. Met dit advies hoopt de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen u een overzicht te bieden van de verschillende mogelijkheden. U kunt zelf met het advies aan de slag gaan of het bespreken met de gemeente, woningcorporatie of juridisch adviseur.

Op de website www.overlastadvies.nl beantwoordt u een aantal vragen over uw situatie en de overlast. Overlastadvies.nl zal u op basis van uw antwoorden een advies geven.

Meer over dit onderwerp