Waarom is er een nieuw energielabel? En wat is het verschil met de vorige?
Algemeen
Vanaf 1 januari 2021 heeft de overheid een nieuwe methode. Deze methode berekent de energielabels op basis van de hoeveelheid fossiele brandstof die de woning nodig heeft per m2 om te verwarmen. De nieuwe methode (NTA8800) is veel uitgebreider en nauwkeuriger. De vorige methode (Nader Voorschrift) berekende een label met ongeveer 30 punten, de nieuwe methode die dit op basis van 300 punten. Het kan dus zijn dat een woning nu een ander energielabel heeft. Dit is iets waar alle corporaties en particulieren tegenaan lopen, maar hier is ook niks aan te doen.