Komt de meter bij een ‘nul op de meter’ woning altijd op nul?

Algemeen

De kans is klein dat aan het einde van het kalenderjaar de meter op nul staat. Uiteraard is niet ieder huishouden en niet elk jaar hetzelfde. Een en ander kan zowel positief als negatief afwijken, dit is onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden en het gebruikersgedrag. Veelal heeft een bewoner juist meer of minder gebruikt dan in de woning is opgewekt. Dit hangt af van tal van omstandigheden, zoals:

  • het gedrag van de bewoner
  • de weersomstandigheden
  • de hoeveelheid zonuren in een jaar

Wanneer meer is verbruikt dan moet er worden bijbetaald. Is er minder gebruikt dan is opgewekt, dan krijgt de bewoner daarvoor van de elektriciteitsleverancier een kleine vergoeding. Het verrekenen van verbruikte en opgewekte energie wordt ‘salderen’ genoemd.